أنغام وغنوة.. حرب الأخوات التى لا تنتهى

غنوة وأنغام غنوة وأنغام
 
داليا سيد

10 سنوات من الخلاف بين النجمة أنغام وبين شقيقتها غنوة، فرغم شهرة أنغام الكبيرة فى مصر والوطن العربى إلا أن شهرتها لم تمنعها من مهاجمة شقيقتها وفى أحيان أخرى تشويه صورة والدها الموسيقار محمد على سليمان الذى قدمها للجمهور ولحن لها أشهر أغانيها، فأنغام لا تؤمن بموهبة غنوة حسب وصفها، وآخر هذه الخلافات عندما كتبت غنوة أمس على صفحتها على فيس بوك قائلة: "أبويا الموسيقار محمد على سليمان شرف ليا انى بنتك واى حد يتشرف بحضرتك واى حد يتمنى انك كنت تبقى ابوه اسمك وسيرتك شرف ليا ولاخواتى ربنا يخليك لينا ويديلك طوله العمر ولاحد يقدر يمحى اسم محمد على سليمان من تاريخ الموسيقى العربيه من غيرك مكنش هيبقى فى حاجه اسمها #انغام مش هتقدرى فى يوم تلغى اسم محمد على سلمان موجود بيكى ومن غيرك لانه شرف لكل فنانين مصر".

وكان السبب فى هذا الكلام يرجع إلى حديث أنغام عند لقائها مع عمرو أديب فى برنامج "كل يوم جمعة" على شاشة ON E عندما غنت أنغام أغنية من ألحان جمال سلامة، وتحدثت عنهه وشكرته، فى الوقت الذى تجاهلت فيه الحديث عن والدها، بعد تقديم أغنية من ألحانه.

وهناك تاريخ آخر من الخلافات أشهرها عندما عقبت غنوة أنغام، بعد ظهورها فى برنامج "مصارحة حرة"، وعدم اعترافها بأن لديها أخاً شقيقاً، وهو الذى سبق وقال إن انغام تهربت منه ومن علاجه، كتبت غنوة "أخوكى غير الشقيق!! بس أخوكي.. عارفة الناس أصلها بتساعد الناس الغلابة اللى فى الشارع مش أخوها غير الشقيق يا جاهلة ياغبية!! فرحانة بغلطك، أحمد مش محتاج منك حاجة، اللى هو أخوكى غير الشقيق، أصل هو أصلاً خسارة يبقى أخوكى عشان إنتى خسارة فيكى تخدى ثواب إنك حتى تقوليله كلمة حلوة، اللى حتى مبتقوليهاش، ده إنتى حتى لما شفتيه استخسرتى تبوسيه، ‫‏أنغام للأسف اسمك مش هتقدرى تغيريه وأحمد بيعرك أوى خسارة فيكى شرف أنه اسمه على اسمك، للأسف مش هنعرف نغيره. إنتى خسارة فيكى تشوفيه أصلاً مش يبقى أخوكى غير الشقيق، ومش شرف لينا إنك للأسف أختنا. دى بجد اللى حاجة تعر، أحمد ده نعمة كبيرة ربنا مش عايز ينولهالك"، لم يتوقف الأمر عند هذا الحد، فبعدما شاهد الموسيقار الكبير محمد على سليمان حلقة ابنته أنغام، وقرأ كلام ابنته الصغرى غنوة، علق على ما حدث قائلاً: "متشكر لكم جميعاً يا أولادي، ادعوا الله معى أن يعجل بوفاتى حتى لا أرى أو أسمع أو أقرأ منكم وعنكم ما تكتبون، وأفوض أمرى إلى الله".


اضف تعليق
لا توجد تعليقات على الخبر