ريهام عبد الحكيم تكشف كواليس تكريمها من مهرجان الموسيقى وآخر أعمالها

ريهام عبد الحكيم ريهام عبد الحكيم
 
محمود جلال

أعربت الفنانة ريهام عبد الحكيم، عن سعادتها لتكريمها فى مهرجان الموسيقى العربية، قائلة: "شرف كبير ليا إنى أتكرم من بيتى، ومن مكان بحبه، والتكريم جه فى سن صغير والناس أتكلمت عنى وده تقدير من الوزيرة ورئيس دار الأوبرا"، مضيفة: "دى حاجة تسعدنى وإن اختيارى كل عام دى حاجة كبيرة وأنا بغنى فى الأوبرا من وأنا صغيرة وبحس إنى فعلا فى بيتى".

ريهام عبد الحكيم
 

وأشارت ريهام عبد الحكيم، فى تصريحاتها لـ"عين"، أن اختيارها لأغانى التراث يرجع إلى محاولاتها الدائمة للموازنة بين الموضوع وأنواع الجمهور المختلفة، موضحة أن جمهور الموسيقى العربية مختلف عن أى جمهور، مستطردة: "ممكن يكون فى الحفلات العادية بتاعتنا بيكون طربى أكتر لكن الموسيقى بيحب المعاصرة بجانب الطرب، فبحاول دايما البروجرام يكون فيه توازن".

ريهام عبد الحكيم
 

وكشفت ريهام عبد الحكيم عن أنها ستغنى قريبا تتر "منطقة محرمة" مع خالد النبوى وسيعرض فى رمضان المقبل، مشيرة إلى أنها مرت بفترة ليس فيها إنتاج، ولكن أغانى تترات المسلسلات جعلتها متواجدة فى الساحة الغنائية.

ريهام عبد الحكيم
 

وذكرت ريهام عبد الحكيم، أن آخر أغنية لها "شكله طيب"، من كلمات عصام حسنى ولحن محمدى، معلقة: "شبابية شوية ويمكن مش اللى الناس اتعودته منى وكان لازم أقدم ألوان مختلفة عنى شوية علشان مبقاش محصورة فى لون معين. وأنا بحب أغنية كل ألوان الغنا وبحب أشوفها على المسرح عاملة أزاى ولاناس هتتجاوب معايا ولا لا".

73571-المطربة-ريهام-عبد-الحكيم-(3)
 

وعن مشاركة الشباب فى مهرجان الموسيقى بكثرة، قالت: "ده مناسب جدا للتغير المتواجد فى الأوبرا، وزمان كان كل اللى بحضر كبار سن، لكن دلوقت بقى فيه شباب، وكان لازم يحصل التطور ده، ويبقى فيه توليفة وتجديد"، مضيفة أن لحن الأغنية الجديدة لها "شعبى"، ولكن ليس بالشكل الذى يتخيله البعض.

54152-المطربة-ريهام-عبد-الحكيم-(4)
 

وعلقت على تجسيد شخصية أم كلثوم، قائلة: "لما بتجسد مشوار حد صعب تعمل شخصية تانية وأنا نفسى أجسد دور وردة ونجاة، مطربين كبار وعندهم مشوار كبير".

80410-المطربة-ريهام-عبد-الحكيم-(7)
 

وعبرت ريهام عبد الحكيم، عن رضاها عن أعمالها الفنية، ولكن هناك الكثير تتمنى أن تقدمه، مشيرة إلى أنها تتمنى أن تشارك فى الأفلام، ولكن ذلك يحتاج مجهودا كبيرا، ولا تستطيع الجمع بين التمثيل والغناء، كما أنها تفضل ألوان التمثيل التى بها أغانى كثيرة، مضيفة: "اتعرض عليا حاجات كتير بس موافقتش عليها، لأنها مش مناسبة لي، وانا بعمل مجهود كبير علشان أثبت نفسى كمطربة".


اضف تعليق
لا توجد تعليقات على الخبر