إسلام إبراهيم: أصعب مشاهدى فى «بـ100 وش» بالموتوسيكل لأنى مش بعرف أسوق

اسلام ابراهيم اسلام ابراهيم
 
حوار : محمود جلال

دخلت المستشفى أنا ونيللى كريم بسبب أحد المشاهد

الكوميديا أنواع يعنى اللى فى بـ"100 ومش" غير اللى فى SNL

 

شارك الفنان إسلام إبراهيم خلال موسم دراما رمضان الماضى، بمسلسل "بـ100 وش" من بطولة النجمين نيللى كريم وآسر ياسين، والذى عرض طوال أيام الشهر الكريم على قناة الحياة، ويعد إسلام واحد من المواهب الشابة التى فرضت نفسها على الساحة وبالتحديد فى الكوميديا، حيث يعد برنامج SNL بالعربى هو بوابة دخوله الوسط الفنى بقوة، عن شخصية "حمادة" التى قدمها ضمن أحداث المسلسل وكواليس العمل الذى حقق نجاح طوال شهر رمضان أجرينا معه هذا الحوار :

 

فى البداية كيف حضرت لشخصيتك "حمادة" فى مسلسل بـ100 وش؟

قمت بالتحضير لشخصية حماده مع ناس بتفهم فى الـ"هاكر" وناس بتشتغل فى الـ lT والكمبيوتر من الطبقة المتوسطة كنت بروح سايبر وجايب فلاشة وكنت بخلى ناس هناك تنزلى أفلام وأدردش معاها وأشوف إزاى بتفكر ولقيت الإنجليزى عندها ضعيف وناس بسيطة، وصلتنى المعلومة منها ببساطة.

 

وكيف تلقيت رد فعل الجمهور عن دورك فى المسلسل؟

كان رد فعل الجمهور مفأجاة بالنسبالى، والحمد لله تعاونى مع المخرجة كاملة أبو ذكرى أثقل موهبتى، كما أننى استفدت من جمهور نيللى كريم وآسر ياسين، وأتمنى استمرارى فى هذا النجاح وتكرار العمل مع هذا الفريق.

 

هل توقعت أن يُحدث دور "حمادة" كل هذا الصدى والنجاح؟

أنا معرفش أتوقع لنفسى ولكن كنت أتوقع نجاح المسلسل ككل لأن المخرجه كاملة أبو ذكرى بتشتغل بإخلاص شديد فى العمل بكل التفاصيل، وبتحاول دائما تخليك جوه الشخصية وتسيب لك مساحة فى الارتجال.

 

حدثنا عن كواليس ترشيحك للمسلسل منذ البداية؟

جاء ترشيحى من خلال مخرجة العمل كاملة أبو ذكرى، ووقتها كنت أتواجد فى السعودية لعرض مسرحية "علاء الدين" مع النجم أحمد عز، حيث فوجئت باتصال من مخرجة العمل وحكت لى الدور ووافقت على الفور، فالعمل مع كاملة ممتع لأنها دقيقة وتعمل بإخلاص، وبتحب الفنانين اللى بيشتغلوا معاها، وتعطى طاقة إيجابية فهى مخرجة موهوبة جدا وبتهتم بكل التفاصيل من تصوير ومونتاج وكله.

 

وكيف تُقيم التجربة بشكل عام، والتعاون مع باقى صناع العمل؟

سعيد جدا بالعمل مع أسرة المسلسل ككل، فكنا عائلة واحدة والعلاقة بيننا كويسة بنضحك ونهزر طول الوقت وطوال فترة التصوير وقبلها فترة التحضير، وكنا نتبادل الإفيهات بيننا بحيث تخرج بشكل جيد للمشاهدين، والحمد لله قدرنا نوصل ما نريده للجمهور، وهى جرعة كوميدية ترسم البسمة على وجهه.

 

ما أصعب المشاهد التى مررت بها فى المسلسل؟

أصعب مشاهدى هى عند ركوبى الموتوسيكل لأنى مش بعرف أسوق وأنا عمرى ما ركبته، قعدت فترة طويلة أتدرب على سواقة الموتوسكيلات بسبب ضيق الوقت مقدرتش أكون محترف، ولكن تعرضت للإصابة أنا ونيللى لما كنا ثلاثة على الموتوسكيل وتعرض للانقلاب بسبب عدم التوازن وتعرضنا للإصابة ودخلنا المستشفى، بس الحمد لله.

 

هل تتمنى الخروج من عباءة الكوميديا وتقديم أدوار مختلفة أم تفضل التخصص فى اللون الكوميدى؟

أكيد مش هتمنى أخرج بشكل عام من عباءة الكوميديا، ولكن أتمنى أن أقدم أدوارا مختلفة أيضا بعيدة عن الكوميديا، لأن لما بدأت أشتغل فى مجال التمثيل قررت أحبها وأستمتع بها، وأكيد عند تقديم شخصية واحدة بتسبب ملل، وأيضا الكوميديا أنواع بمعنى الكوميديا فى SNL غير اللى فى مسلسل بـ"100وش" غير اللى فى "طلعت روحى".

اسلام ابراهيم (1)
 

اسلام ابراهيم (2)
 

اسلام ابراهيم (3)
 
 
اضف تعليق
لا توجد تعليقات على الخبر