محمود العسيلى: كورونا مش كورونا مقدرش أبعد عن «الشيشة»

محمود العسيلى محمود العسيلى
 
عادل عبد الله
محمود العسيلى من المطربين الذين قرروا الاختلاف والتميز منذ بداية مشواره الفنى، فمثل ما هو مميز فى طريقة أدائه فى الغناء واختياره لكلمات أغانيه وألحانه, كانت له طقوس مختلفة فى حياته الشخصية تختلف عن أى مطرب آخر، فمثلا هو "بيتوتى" وخروجاته وسهراته قليلة جدا بالقياس مع أى مطرب آخر.

دائما يبحث عما هو مختلف فالشىء العادى لايجذبه, فهو عاشق للشيشة وحتى أيام الكورونا والحجر والحظر يدخنها فى بيته وفى أحد تصريحاته الصحفية قال إنى أدخنها وأعشقها ولا أفكر الابتعاد عنها، وقبل أيام الكورونا له قهوة خاصة بالدقى يذهب إليها شبه يوميا ليدخن الشيشة هناك.. بالإضافة أنه يعشق ركوب الدراجات البخارية "الموتوسيكلات" ودائما يقضى أوقاته بالتنزه بها فى كل مكان وخاصة فى منطقة الدقى .

محمود-العسيلى-(1)
 
 

محمود-العسيلى-(2)
 

محمود-العسيلى-(3)
 

يذكر أن محمود العسيلى قد وجه، رسالة إلى جمهوره عبر حسابه بموقع تويتر منذ فترة قليلة، مشيرًا أن لكل إنسان نقاط ضعف وعيوب مثل الآخر، قائلاً: "لو فكرت شوية إن كل إنسان عنده نقط ضعف زى ما أنت عندك نقط ضعف.. إنه عنده عيوب زى ما حضرتك عندك عيوب.. إنه بيخاف من حاجات مالهاش مبرر زيك بالضبط ". 

وأضاف قائلاً: "بيعمل حاجات وحشة أوي.. بيغير وينفسن ويكره ويغلط بس فى حاجات حلوة أكبر بكتير بردو زى اللى عندك لو شوفت ده.. الحياة هتبقى أسهل بكتير ".

من جانب آخر، كان المطرب محمود العسيلى انتقد العنصرية التى يتعرض لها الكثيرون حول العالم، وكتب عبر "تويتر" وقال: "اللى خلق الإنسان مصنفوش على أساس دينه أو لونه أو عرقه أو شكله أو فلوسه أو شغلته أو أفكاره أو تعليمه أو بلده أو فرقة الكورة اللى بيشجعها".

وتابع محمود العسيلى: "التعصب بينسينا إن اللى خالقنا موجود جوا كل واحد فينا، كل نَفَس على الأرض عايش فيه الخالق. كفاية بقى إساءة آدب مع الكون وقوانينه الفطرية".

يذكر أن العسيلى ظهر مؤخراً، ضيفاً على احد البرامج التليفزيون، وأدلى بمجموعة من التصريحات الساخنة، من بينها، "بحب أدور على أحلى مطاعم فى أى مكان بسافره، وفى باريس دخلت أحسن مطعم فى العالم ولكن الفاتورة كانت تقيلة شوية".

محمود-العسيلى-(4)
 

محمود-العسيلى-(5)
 

محمود-العسيلى-(6)
 

محمود-العسيلى-(7)
 

محمود-العسيلى-(8)
 
 
العسيلى
 

 


اضف تعليق
لا توجد تعليقات على الخبر