«يا مسافر وحدك».. 5 أغانى يمكن تسليك فى الطريق

محمد عبد الوهاب ونجاة الصغيرة وعمرو دياب ونادية مصطفى وأنغام محمد عبد الوهاب ونجاة الصغيرة وعمرو دياب ونادية مصطفى وأنغام
 
محمود جلال

"السفر" كلمة مبهجة فى بداية سماعنا لها فهى تحمل معنى الخروج إلى عالم آخر واكتشاف مساحات مختلفة من العالم، إلا أن تلك البهجة تختفى حينما نترك وراءنا قلوبا نحبها وتحبنا، فنعتصر ألما على فراقهم، ويتعذبون لرؤيتنا نبتعد، تلك المشاعر الصعبة هى من أعظم الأحداث التي يمر بها البشر وتحفر كثيرا فى أذهانهم.

وللتأثير الكبير لتلك المشاعر فى القلوب، كتب بعض الشعراء كلمات هؤلاء البشر الذين مزقهم الاشتياق إلى الأحباء المسافرين، وحققت نجاحا كبيرا، لأنها لامست أعماق المشاعر الإنسانية، ولذلك النجاح يستعرض "عين" أهم تلك الأغنيات:
 
ورجعت من السفر
 
غناها الهضبة عمرو دياب كلمات مدحت العدل، ألحان ياسر عبد الرحمن، ومن كلماتها: "ورجعت من السفر دايب من الفراق، مشتاق لعيون حبيبي وللحظة اشتياق، فتحت الباب لقيت ورقة وكلمة وداع، سابتنى اللى عشانها دقت سنين الضياع، كنت فاكرها ملاك لكن طلعت بشر، عشان مين قلبى سافر واتحمل وانتظر".
 
عمرو دياب
                                 عمرو دياب
 
 
يا مسافر وحدك
غناها الموسيقار محمد عبد الوهاب من ألحانه وكلمات الشاعر حسين السيد فى فيلم ممنوع الحب، ومن كلماتها: "يا مسافر وحدك وفايتنى.. ليه تبعد عني وتشغلنى.. ودعنى من غير ما تسلم وكفاية قلبى أنا مسلم.. دى عينيه دموعها دموعها بتتكلم.. يا مسافر وحدك وفايتنى.
محمد عبد الوهاب
                                 محمد عبد الوهاب
 
شنطة سفر
غنتها الفنانة أنغام، كلمات فاطمة جعفر، وألحان محمد على سليمان، وصورت على طريقة الفيديو كليب، مع بداية ظهور الأغانى المصورة، ومن كلماتها: "لسه ناوى ع الرحيل، تفتكر ملهوش بديل، اعمل ايه، اعمل ايه فى الوحدة وأنت مش هنا، اعمل ايه، ومنين أجيب صبر لسنه، اعمل ايه، من سؤال مهزوم، بيترجى الجواب مش بتقصد عينى، يا حبيبى العتاب، سيبك أنت من دموع العين، وقولى خدت ايه فى شنطة سفر، أو إيه فاضلى، خدت من صبرى وطريقى منتهى مش معاك نبضى اللى تاه".
 
أنغام
                             أنغام
 
 
فى السفر
 
غنتها قيثارة الأغنية العربية نجاة الصغيرة من كلمات وألحان بليغ حمدى، ومن كلماتها: "فى السفر بشوفك في السما، مرسوم على السحاب، ع الشمس، ع الضباب، على صفحة كتاب، ع دمع الشتا السايل ع الطرقات، على الدمع، على الآهات، وفى عيون الصحاب، وعلى القمر، وبتسافر معايَ وراىَ هنا وهناك، يا مسافر جوايَ طالت رحلتى وياك، وطال السفر".
 
نجاة الصغير
                                 نجاة الصغير

 
جاى فى إيه
 
كما أيضا غنتها نادية مصطفى وهى من ألحان الموسيقار سامى الحفناوى ومن كلمات الأغنية جاى فى ايه وسافرت في ايه ومريحتش عندنا ليه.. هيا الغربة صحيح وحشاك ولا بقالك حب هناك.. خلاك ترجع جرى عليه جاى فى ايه وسافرت فى ايه.. كنا بنحلم بيك مشتاق كنا بنحلم بيك.. راجع دايب م الأشواق كنا بنحلم بيك.
 
نادية مصطفي
                                 نادية مصطفى
 
 

اضف تعليق
لا توجد تعليقات على الخبر